Hans Reichel - Rüdiger Carl (Vokietija):
Hans Reichel - g, daxophone,
Rüdiger Carl - accordion, sax, cl
Išskirtinių naujojo džiazo meistrų Hans'o Reichel'io ir Rüdiger'io Carl'o
kūrybinė draugystė prasidėjo 1978 m. Bergo-Brandenburgo kvartete. Nuo to
laiko bemaž ketvirtį amžiaus jie muzikuoja drauge ir įvairiose grupėse,
ir duetu, o jų pasirodymai tampa tikra švente naujosios improvizacinės muzikos
gurmanams.
Gitaristas, kompozitorius, dizaineris ir unikalaus muzikos instrumento daksofono
(daxophone) išradėjas Hans Reichel (1949
m.) - ekscentriška ir kūrybiška asmenybė. Nuo vaikystės jis išsiskyrė nepaprastais
gabumais: būdamas 7-erių savarankiškai išmoko groti smuiku ir devynerius
metus juo griežė mokyklos orkestre. Penkiolikmetis, susidomėjęs ankstyvąja
roko muzika, pradėjo skambinti gitara. Kurį laiką jam teko groti ir bosine
gitara, ir duetu su renesanso instrumento krumhorno (crumhorne) atlikėju.
Tuo metu didžiausią įtaką jam darė Donovan'as, Beatles, Rolling
Stones, vėliau Frank'as Zappa, Cream, Jimi Hendrix'as ir bliuzo
atlikėjai.
7-to dešimtmečio pabaigoje H.Reichel'io meilę muzikai užgožė kita aistra
- polinkis į poligrafiją ir grafinį dizainą. Jis studijavo grafiką ir kurį
laiką dirbo linotipininku. 1970-aisiais jis vėl išmėgino savo jėgas muzikoje:
nusiuntęs įrašus Frankfurto džiazo festivalio žiuri, buvo pakviestas pasirodyti
specialiame debiutantų koncerte, kur gitaristu susidomėjo Berlyno įrašų
studijos FMP prodiuseris Jost'as Gebers'as. 1973 m. ši studija išleido
jo debiutinį albumą.
Turtinga H.Reichelio diskografija akivaizdžiai liudija jo polinkį į nedidelės
sudėties ansamblius. Nors pats muzikantas teigia, kad mėgiamiausias jo formatas
- trio, dažniausiai jis muzikuoja duetais su nuolatiniais partneriais Rüdiger'iu
Carl'u ir Sven'u-Ake Johansson'u, o taip pat naujosios improvizacinės muzikos
grandais Tom'u Cora, Fred'u Frith'u, Kronos kvartetu ir kt. Jis yra
išleidęs ir grynai solinių, aukštai vertinamų albumų (tarp jų operetę daksofonui).
Beje, jo muzika kuriama spontaniškai ir dažniausiai įrašoma realiuoju laiku.
Eksperimentinės gitaros Guru vadinamą Hans'ą Reichel'į 1997 m. žurnalas
Guitar Player išrinko tarp "30 radikaliausių gitaristų".
Nors muzikantą galima vadinti ir multiinstrumentininku: jis groja ne tik
gitaromis - vieno ir dviejų grifų (kurias, beje, kuria pats); o taip pat
unikaliuoju savo išradimu daksofonu bei dar vaikystėje įvaldytu smuiku,
kartais naudodamas tokias akibrokštiškas priemones, kaip grojimas dviem
gitarom vienu metu. Visgi, nepaisant kūrybos priemonių drastiškumo, jo keistoje
ir puikioje muzikoje lyriškumo aptiksime nemažiau nei noise.
Ilgametis gitaristo kūrybinis bendražygis akordeonistas, saksofonininkas,
klarnetininkas, aranžuotojas bei kompozitorius Rüdiger
Carl (g. 1944 m. Rytų Prūsijoje) Europos improvizacinės muzikos scenoje
pasirodė 7-to dešimtmečio pabaigoje. Jis gerai žinomas kaip Globe Unity
Orchestra (1973-1976) bei Canvas Trio (nuo 1991 m.) narys, ansamblio
Cowws lyderis bei puikus duetų partneris. R.Carl'as grojo su daugeliu
garsių muzikantų: Anthony Braxton'u, Louis'u Moholo, Tristan'u Honsinger'iu,
Joėlle Léandre, Carlos'u Zingaro, Han'u Bennink'u ir daugeliu kitų. Be to
organizavo koncertus bei vadovavo Frankfurto F.I.M. orkestrui.
R.Carl'as į improvizacinę muziką įsitraukė 1968 m., 1972-aisiais FMP
išleido jo debiutinį albumą. Sekančiais metais prasidėjo ir šiandien tebesitęsianti
jo kūrybinė draugystė su pianiste Irene Schweizer, o taip pat 3 metų darbas
Globe Unity Orchestra.
Nuo 1977 m. Rüdiger'is Carl'as pradėjo rengti solo pasirodymus, dar po metų
- bendradarbiauti su laisvosios improvizacinės muzikos kūrėjais Sven'u-Ake
Johansson'u ir Hans'u Reichel'iu. Visi trys muzikantai Bergo-Brandenburgo
kvareteto nariai (su E.L.Petrowsky), grojo ir duetais, ir trio (nuo 1994
m.); be to R.Carl'as su S.A.Johansson'u grojo Swing Dance Band (su
A.von Schlippenbach'u ir J.Oliver'iu), o drauge su H.Reichel'iu nuo 1993
m. September Band.
Dar muzikinės karjeros pradžioje R.Carl'as žengė ko gero netikėčiausią žingsnį
improvizacinėje muzikoje, pakeisdamas įprastą džiazui instrumentą tenorinį
saksofoną į visiškai kitokias asociacijas keliantį akordeoną. Jį į savo
instrumentarijų šalia saksofono ir klarneto jis pirmą sykį įtraukė duetu
su Hans'u Reichel'iu įrašytame albume Buben (1978 m.). Visus savo
instrumentus R.Carl'as valdo su išskirtiniu meistriškumu. Jo rankose akordeonas
kaskart suskamba vis naujomis, netikėtomis spalvomis, o klarnetas ne tik
lieja įmantrias melodijas, - jis girgžda, cypia, gagena ir t.t. Grodamas
klarnetu R.Carl'as kombinuoja mikrotoninius efektus su glissando, taip kurdamas
dermės nestabilumo įspūdį. Taigi, tradiciniai instrumentai "kalbinami"
R.Carl'o skamba netradiciškai, sudarydami puikią garsinę partnerystę H.Reichelio
daksofonui.
Unikalų muzikos instrumentą daxophone'ą H.Reichelis išrado, pasitelkęs
dizainerio sugebėjimus, muzikalumą, ir nepaprastą kūrybiškumą. Savo vardą
instrumentas gavo dėl specifinių tembrinių galimybių: juo išgaunami garsai
primena gyvūnų skleidžiamus garsus (Dachs - vokiškai barsukas (opšrus).
Anot instrumento kūrėjo, jo išradimo pavadinime ne tik atsispindi plačios
garsinės barsukų galimybės, tačiau čia užšifruota ir užuomina į kito žymaus
instrumentų kūrėjo Adolfo Sakso pavardę.
Ekscentriškasis daksofonas dienos šviesą pirmą sykį išvydo 1987 m. albume
The Dawn of Dachsmann. Kadangi instrumentas tuoj pat tapo įvairių
komentarų objektu, H.Reichel'is pateikė išsamų jo aprašymą. Daksofoną sudaro
specialiai viename gale pritvirtintos siauros medžio juostelės, kurios atskirai
ir įvairiai sugrupuotos užgaunamos stryku, gremžiamos, daužomos, taip išgaunant
neįtikėtiną puokštę garsų: kartais jis skamba kaip muzikos instrumentai
(kazoo, trimitas, fleita, violončelė, ksilofonas ir t.t.) bet dažniausiai
- kaip gyvūnų skleidžiami garsai (avino ar asilo bliovimas, dramblio riksmas,
ančių gagenimas, šuns lojimas ar katės kniaukimas). Daksofonas pasižymi
tokia tembrų įvairove, kad tiko net stambios formos kūriniui - operetei
Shanghaied On Tor Road, 1992 m. atliktai vieninteliu šiuo instrumentu.
© Jūratė Kučinskaitė
Daugiau informacijos: http://www.daxo.de
|
|
Django
Bates &
Human Chain
Jų kūryba - tobula virtuoziškumo, subtilaus humoro ir stebinančio
intelekto sintezė, intriguojanti ir provokuojanti, kupina išradingo
temų bei motyvų. |
|
Lindha
Svantesson
Kylanti Švedijos džiazo žvaigždė ir jos grupė festivalyje pristatys
antrą autorinį Lindha'os albumą "Far from alone". |
|
Actis
Dato Quartet
Viena reikšmingiausių Europos naujojo džiazo scenos grupių, išsiskirianti
originalumu ir šmaikštumu. |
|
Makigami
Santachi
Visi trio nariai priklauso garsiam eksperimentiniam japonų ansambliui
"Hikashu", grojančiam įvairiausią muziką - nuo džiazo, folko,
roko, popo ir japoniško tvisto iki techno bei noise. |
|
Kampec
Dolores
Nūnai jų kuriama muzika - patraukli ir originali įmantrios melodikos,
keistos lyrikos, klasikinės aranžuotės bei subtiliai laužytos ritmikos
sintezė. |
|
Harriet
Tubman
Tai savotiškas puikiai vienas kitą jaučiančių kūrėjų pokalbis, plėtojantis
"call-response" idėją, su nauja laisve naudojant įprastas
"fusion" priemones, melodiką ir ritmą. |
|