31st Vilnius Jazz Festival. 11-14 October, 2018

Nate Wooley’s Knknighgh Quartet

JAV

Nate Wooley - tp
Lotte Anker - as
Felix Henkelhausen - b
Dre Hocevar – dr

„Pasiruoškite nustebti. Laisvasis džiazas taip dar neskambėjo“, - perspėjo įtakingas kritikas recenzuodamas pirmąjį „Knknighgh“ albumą „Minimal Poetry“, kuris pasirodė pernai ir buvo įvertintas kaip naujas žvilgsnis į „free“ džiazo kvarteto tradiciją, kaip XXI amžiaus muzika.

Klestinčios Bruklino džiazo, improvizacinės bei triukšmo muzikos scenos žvaigždė Nate’as Wooley pernai subūrė šiam projektui labiausiai pašėlusius Bruklino džiazo jaunosios kartos novatorius Chrisą Pitsiokosą, Brandoną Lopezą ir Dre Hocevarą. Lyderį įkvėpė „vieno žodžio poezijos meistro“ Aramo Saroyano eilės ir jų muzikalumas.

Wooley parašė „Minimal Poetry“ tik vieną 13-kos taktų temą, kurią muzikantai įspūdingai išplėtojo improvizacijomis, kurios primena minimalistinę muziką, bet dar labiau – poezijos kalbą.

Albumo sėkmė paskatino trimitininką tęsti projektą jau su kitais muzikantais. Iš senųjų narių kvartete, be lyderio, liko tik būgnininkas. Naujoji sudėtis šį spalį leidosi į europinį turą, o kitų metų pradžioje sutiks albumą „Brecht Series“.

Nate’as Wooley priskiriamas prie drąsiausių šių dienų improvizacinės muzikos trimitininkų revoliucionierių, keičiančių šio instrumento galimybių ribas ir sampratą. Net trimito novatorius Dave’as Douglas be pavydo pripažino: „Nate’as Wooley yra, visiškai neperdedant, vienas įdomiausių ir savičiausių gyvųjų trimitininkų“.

Kūrėjas gimė mažame Oregono valstijos miestelyje JAV. Groti trimitu jis pradėjo 13-kos metų, mokomas tėvo, bigbendo saksofonininko. Oregone praleisti metai ilgam įtakojo Wooley kaip solisto muzikos estetiką. Nuo 2005-ųjų jis išleido visą seriją solo albumų, tarp kurių yra visko – ir akustinių garsovaizdžių, ir trimito kompozicijų su fonogramomis bei elektroniniais efektais, minimalizmo studijų ir konceptualių abstrakcijų.

Dar radikalesnis trimito virtuozas kolektyviniuose projektuose. Nenuostabu: jo scenos partneriai – tokie improvizacinės muzikos gigantai kaip Johnas Zornas, Anthony Braxtonas, Eliane Radigue, Kenas Vandermarkas, Fredas Frithas, Evanas Parkeris, Yoshi Wada. Trimitininkas bendradarbiavo su iškiliausiomis jo kartos džiazo įžymybėmis Chrisu Corsano, C.Spenceriu Yeh, Peteriu Evansu, Mary Halvorson.

Muzikos leidinys „The New York City Jazz Record“ išrinko Wooley geriausiu 2011 ir 2013 metų muzikantu, o „El Intruso Magazine“surengtoje tarptautinėje kritikų apklausoje jis buvo pripažintas geriausiu muzikantu 2013-aisiais ir tris kartus iš eilės tituluotas Metų trimitininku.

2016-aisiais Wooley pėlnė prestižinį Šiuolaikinių menų fondo (Foundation for Contemporary Arts) apdovanojimą.

Šiam muzikantui rūpi ne tik jo paties kūryba. Jis prižiūri internetinę duomenų bazę „The Database of Recorded American Music“, yra internetinio žurnalo „Sound American“ vyriausiasis redaktorius ir vadovauja kompanijai „Pleasure of the Text Records“, kuri leidžia pradedančių karjerą eksperimentinės muzikos kūrėjų darbus.

Danų saksofonininkė, kompozitorė, grupių lyderė, pedagogė Lotte Anker yra viena įtakingiausių Skandinavijos eksperimentinio džiazo ir naujosios muzikos figūrų. Jos kelias į muziką prasidėjo klasikinio fortepijono studijomis, o 1980-aisiais, susižavėjusi Johnu Coltrane’u ir Wayne’u Shorteriu, ji perėjo į saksofono klasę ir nėrė į improvizacinę muziką.

Menininkė studijavo Kopenhagos universitete, taip pat sėmėsi patirties meistriškumo kursuose iš Joe Hendersono, Davido Liebmano, Johno Tchicai, Marilyn Mazur, Davido Murray. Kopenhagos Ritminės muzikos konservatorijoje ji baigė ir kompozicijos kursą.

Anker kaip grupės lyderė debiutavo 1988-aisiais, subūrusi kvartetą kartu su pianiste Mette Petersen. Vėliau ansamblis tapo kvintetu, prisijungus garsiam norvegų trimitininkui Nilsui Petteriui Molværiui. 1995-aisiais Lotte pradėjo groti trio su gitaristu Hasse Poulsenu ir bosininku Peteriu Friisu Nielsenu.

Svarbus etapas kūrėjos biografijoje buvo 1996-2013 matai, kai ji vadovavo drauge su trombonininku Ture Larsenu džiazo kompozitorių kūrybine laboratorija vadinamam kolektyvui „Copenhagen Art Ensemble“ ir rengė programas su iškiliausiais improvizacinės muzikos meistrais, tarp jų - Timu Berne, Django Batesu, Johnu Tchicai, Marilyn Mazur, Matsu Gustafssonu, Marcu Ducret.

10-ojo dešimtmečio pabaigoje saksofonininkė ėmė muzikuoti įvairios sudėties ansambliuose su Marilyn Crispell, vėliau – su Ikue Mori, Fredu Frithu. 2003-aisiais debiutavo jos trio su klavišininku Craigu Tabornu ir būgnininku Geraldu Cleaveriu, 2006-aisiais - kvintetas „Sonographic July“ su saksofonininku Timu Berne, 2010-aisiais gimė oktetas „What River Ensemble“ su Philu Mintonu, Fredu Frithu, Ikue Mori, Chrisu Cutleriu.

Pastaraisiais metais Anker projektai suvedė ir su daugeliu kitų didžių improvizuotojų, tarp jų - Joelle Leandre ir Raymondu Stridu, Johannesu Baueriu, Claytonu Thomasu, Paulu Lovensu. Greta savo grupių Lotte yra įvairių Skandinavijos kolektyvų narė.

Ji bendradarbiavo ir gastroliavo taip pat su Peteriu Brotzmannu, Miya Masaoka, Michaelu Formaneku, Paalu Nilssenu-Love, Andersu Jorminu, Andrew Cyrille ir kitais džiazo banginiais. Be to, kūrėja dalyvauja muzikinio teatro projektuose.

Su įvairiais kolektyvais Anker išmaišė Europą, Ameriką, Artimuosius Rytus, Aziją ir Afriką. Menininkė nuolat rengia kompozicijos, ansamblio ir improvizacijos kursus Skandinavijoje, Vokietijoje, JAV, Kanadoje, Lenkijoje, Sirijoje ir Vietname.

2011 metais ji buvo nominuota Šiaurės Tarybos muzikos prizui.

Jauniausias grupės narys bosininkas Felixas Henkelhausenas dar tik studijuoja kontrabosą Džiazo institute Berlyne. Šiuo instrumentu jis groja nuo 2011-ųjų – anksčiau lankė klasikinio fortepijono ir violončelės pamokas.

Nepaisant jauno amžiaus (Feliksui – tik 23-eji), atlikėjas jau gastroliavo su daugeliu džiazo korifėjų, tarp jų - Toby Deliusu, Ericu Mcphersonu, Marcu Coplandu, Jochenu Rueckertu, Jimu Blacku, Pablo Heldu, Gebhardu Ullmannu, Danu Nichollsu, Sebastianu Gille’u.
 
Jaunas slovėnų būgnininkas, kompozitorius ir tarpdisciplininio meno kūrėjas Dré Hočevaras šiuo metu gyvena Berlyne, siekia filosofijos magistro laipsnio Liublianos universitete Slovėnijoje, keliauja su koncertais po Europą, Aziją ir JAV.

Muzikas baigė „Prince Claus Conservatory“ Groningene (Nyderlandai), tobulinosi Niujorko „The New School“, Banfo Džiazo ir eksperimentinės muzikos tarptautinėse dirbtuvėse Kanadoje bei Tarptautiniuose naujosios muzikos vasaros kursuose Darmštate (Vokietija).

Menininkas sėkmingai reiškiasi ne tik koncertų scenose, bet ir įrašų studijose, taip pat kaip festivalių kuratorius ir prodiuseris. Kaip įvairių grupių lyderis Hočevaras jau išleido šešis albumus. Šiuo metu jis vadovauja ansambliams „Coding of Evidentiality“ ir „Collective Effervescence and Transcendental Within the Sphere of Indivisible Remainder“, yra Nate’o Wooley „Knknighgh Quartet“ ir Zacko Clarke’o trio narys.

Per dar neilgą savo karjerą būgnininkas dalinosi scena su daugybe pripažintų džiazo asmenybių, tarp jų - Joe Morrisu, Stefanu Prinsu, Lesteriu St.Louisu, Bernardo Barrosu, Kenu Vandermarku, Steve’u Lehmanu, Brandonu Lopezu, Philipu White’u, Reggie Workmanu, Henry Fraseriu, Tony Malaby, Mette Rasmussen, Chrisu Pitsiokosu, Pascaliu Niggenkemperiu, Kaja Draksler, Michaelu Fosteriu.

Vilnius Jazz'2018

Nate Wooley’s Knknighgh Quartet

JAV

Alexander Hawkins - Sofia Jernberg

JK-Švedija

Vincent Courtois

Prancūzija

Brian Marsella Trio

JAV

Ping Machine

Prancūzija

Reinless

Lietuva

Paweł Brodowski: "Krzysztof Komeda – a visionary pioneer of European Jazz"

Lenkija

Shai Maestro Trio

Izraelis

Komeda’s Incarnations

Lenkija-Lietuva

 
Vilnius Jazz Young Power 2018

Parxess 600

Lietuva

D.Jurevičius Group

Lietuva

Dushna

Lietuva

Dvi iš Jos

Lietuva

 
Vilnius Jazz Young Power 2018 Guests

Džiazlaif

Lietuva