Iš vargo ir aistros - žavinga džiazo avantiūra |
Jūratė Kučinskaitė |
Lietuvos džiazo veidrodis Spalio 8-10 dienomis džiazo gerbėjai, kaip ir kiekvieną rudenį, ropštėsi į sostinės Tauro kalną, kad galėtų išgirsti 12-ojo tarptautinio džiazo festivalio "Vilnius Jazz '99" projektus. Antrąjį dešimtmetį gyvuojantis festivalis "Vilnius Jazz", nepaisant įvairių keblumų, tarsi Sizifo akmenį į Lietuvos kultūros kalną stumia šiandienio džiazo idėją, savo nuoseklumu pasaulyje pelnydamas naujojo džiazo kūrėjų pagarbą ir džiazo auditorijos simpatijas. Žvelgiant į praeitį, negalima nesistebėti šiame festivalyje pristatytų džiazo korifėjų galerija: C.Pine'as, R.Mitchellas, J.Zawinulas, B.Cobhamas, F.Frithas, L.Jenkinsas, A.Blythe'as, S.Simmonsas, O.Lake'as ir daugelis kitų legendinių pasaulio džiazo asmenybių. Stebina atkakliai nesikeičiantis kultūrą kuruojančių funkcionierių požiūris į šį festivalį. Regis, ne ką tepažengta nuo tų laikų, kai džiazą geriausiai apibūdindavo tokios sparnuotos frazės: "džiazas - storulių muzika" arba "nuo saksofono iki peilio - vienas žingsnis".
Tad nieko nuostabaus, kad 12 savo gyvavimo metų siekęs pristatyti įvairiausius
šiandieninio džiazo aspektus, šiųmetis festivalis "Vilnius Jazz Tačiau šventė įvyko. Gal kiek kuklesnė užsienio dalyvių skaičiumi, bet neabejotinai turininga: keturiuose festivalio koncertuose skambėjo dešimt unikalių projektų, kuriuos kūrė muzikantai iš šešių šalių. Buvo ir šampano, kuriuo, nuskambėjus paskutiniam festivalio akordui, buvo "aplaistyta" nauja Lietuvos džiazo kompaktinė plokštelė - Dainiaus Pulausko seksteto albumas "Rudens siuita", įrašytas lygiai prieš metus "Vilnius Jazz '98" festivalio scenoje ir išleistas to paties "avantiūristo" A.Gusčio šio festivalio proga. Ir šiemet, nors ir kuklesnės programos, "Vilnius Jazz" siekė atspindėti šiandienos džiazo ieškojimus ir išryškinti jo tendencijas.
Tiesa, festivalio scenoje neišgirdome pačių radikaliausių džiazo eksperimentų.
O gal nenuilstantys eksperimentuotojai baigiantis
Fleitos ir saksofono, saksofono ir kontraboso, saksofono ir fortepijono,
skambančių kaip vienas instrumentas, tembrų kokteiliai žavėjo netikėtu Užatlantės fenomenas
Ryškiausia "Vilnius Jazz '99" festivalio žvaigždė - Panamoje
gimusio amerikiečio C.Wardo kvartetas "Radius" savo muzikavimu
patvirtino šiuos Klausant jų, galvoje sukosi garsioji R.R.Kirko frazė "Dievas myli juodą skambesį". "Radius" stebino inteligencija, garso kokybe, vidine skambesio kultūra ir neapsimestu suvokimu, kad muzikantas - instrumento tąsa (arba atvirkščiai). Banalus žodžių junginys "didelis meistriškumas", kalbant apie šį kolektyvą, įgauna naują prasmę.
Kvartetas "Radius" pateikė stulbinančio ansambliškumo pavyzdį:
jų kuriamam rafinuotam keliasluoksniam muzikos audiniui reikia ypatingo
Nuo jų kūrybos energijos tiesiog sušvito niūri, lietinga rudens diena.
Tikra laimė, kad šiam kolektyvui buvo skirtas visas koncertas, suteikęs Du egzotikos poliai
Finansiniai rifai šiųmetį "Vilnius Jazz" festivalį padarė
gerokai kameriškesnį. Tradiciškai "Vilnius Jazz" festivalyje
pristatomoms savitoms
Sonoristiniai ieškojimai, preparavus fortepijoną ir pasitelkus į pagalbą
įvairius žaisliukus bei buities rakandus, savo netikėtumu programos
Kamerinis R.Hojito muzikavimas, atskleidęs naujas fortepijono tembrų
galimybes, regis, labiausiai atitiko šiandienio eksperimentinio džiazo
Nors saksofonas - vienas jauniausių džiazo instrumentų, savųjų instrumentų
neišradinėjo svečiai iš Vokietijos, saksofonininko M.Schuberto
Nors dueto partneriai puikiai jautė ir suprato vienas kitą, pokalbio
laisvumo stigo - tarsi nusilenkdamas M.Schuberto autoritetui, H.Mantey
Net ir senąsias kompozicijas pianistas praturtino originaliais štrichais.
H.Mantey leido įvertinti "gyvo" muzikavimo privalumus - jis
kūrė ne tik Nei
R.Hojito, nei jaukiam ir subtiliam vokiečių kameriniam džiazui nestigo
boso ar perkusijos - juos vykusiai imitavo M.Schuberto saksofonas
Pats didžiausias šio festivalio kolektyvas - devynių muzikantų grupė
"Jazzskangsters" iš Suomijos nepateisino lūkesčių. Nors šiuolaikiška
grupės idėja jungti džiazą su Jamaikos ritmais, "reggie" ir
"ska" elementais žadėjo dar nepatirtų Lietuvos džiazo renginiuose
įspūdžių, "Vilnius Jazz '99" festivalio klausytojams šį sykį
liko tenkintis kukliu šios krypties atspindžiu, turinčiu nedaug sąlyčio
taškų su tikruoju "ska party", ir, be Traukos centras - lietuviai
Kuklesnės užsieniečių pajėgos suteikė galimybę didesnę festivalio programos
dalį atiduoti Lietuvos džiazo meistrams, kurių muzikavimo,
Tiesa, šio festivalio programoje nebuvo pagrindinio "magneto"
- vieno svarbiausių Lietuvos džiazo mokyklos atstovų, džiazo guru Vladimiro Ilgametis V.Čekasino bendražygis Olegas Molokojedovas, tarsi perimdamas globėjišką Maestro misiją, į festivalio sceną atvedė jaunus, bet jau žinomus muzikantus: J.Maksimovičių, V.Nivinskį ir A.Kazakevičių. Neseniai susibūrusiame kvartete Lietuvos džiazo veterano O.Molokojedovo patirtis susijungė su Lietuvos džiazo jaunimo energija ir meistriškumu. Šios sąjungos rezultatas puikus: kvarteto debiutas buvo išskirtinai ryškus ir brandus.
Jų naujasis džiazas - gaivus ir gilus, ekspresyvus ir santūrus, deklaratyvus
ir subtilus - bene plačiausiai ir giliausiai naršė po jausmus Naujo kvinteto staigmena
Kiti festivalio debiutantai - "Leonid Šinkarenko Jazz5" -
jau seniai garsūs kaip elitiniai Lietuvos džiazmenai. L.Šinkarenkos
grupę, anksčiau
L.Šinkarenka pasirinko tikrai įdomią kompozicijos idėją - "Pub's
Grooving" ("Pasivaikščiojimas po barus"), ne tik apeliuojančią
į itin
Šiame projekte L.Šinkarenka iš įvairių stilių gijų audžia savo muzikos
audinį, kuriame net ir dažniausias barų "mainstream" stilius
derinamas su
Brandžioje kompozicijoje buvo pasiektas puikus balansas tarp improvizacijų
ir interpretacijų. Tarsi vienu atsikvėpimu slydusi kompozicija
Tokio brandumo, deja, pristigo A.Šlausto ir S.Sasnausko projektui "Ciaccona".
Puiki jo idėja tarsi tęsė prieš ketverius metus šių muzikantų Pakeliui į Europą
Šiame projekte senosios polifonijos raštais išvinguriuota čakonos tema,
prasiskverbusi per elitinių Lietuvos džiazo solistų - D.Praspaliauskio,
Tikrai iškalbinga šiandienos kontekste idėja, gvildenta puikių muzikantų,
nepaliko abejingų klausytojų, nors šiam projektui, galėjusiam tapti
vienu Neabejotinai
ryškiausiai iš Lietuvos atlikėjų festivalyje pasirodė D.Pulausko sekstetas,
pristatęs savo naują, jau trečiąją kompaktinę
Šiųmečio "Vilnius Jazz" scenoje "Rudens siuita"
suskambėjo nepaprastai gaiviai ir įtaigiai. Programos brandą liudijo
gyvesnės, laisvesnės ir
Ne užsienietiškų pavardžių stoka šiemet lėmė ryškų Lietuvos džiazo muzikantų
vaizdą. Per festivalio "Vilnius Jazz" gyvavimo metus Lietuvos |
© 1988-2024 Vilnius Jazz Festival. E-mail: office@vilniusjazz.lt Phone +37069885025 |